fbpx

Dit is hoe mijn Detox Sapkuur van Juizs is verlopen

De afgelopen week heb ik mijn Instagram-volgers via stories een inkijkje gegeven in mijn Sapweek!
Ik kreeg er zoveel vragen over, dat ik heb besloten om mijn ervaringen met de 5-daagse All-day Detox Sapkuur van Juizs.nl hier te delen.

Eerdere ervaringen

Ik moet zeggen.. ik ben een ‘ervaren sapper’. Dat wil zeggen.. ik sap wel vaker een weekje. Ik doe dat al vanaf mijn 18e zo’n 2x per jaar.
Ik doe altijd maar wat. Ik koop in de natuurwinkel een paar flessen biologische vruchtensap, want groentesappen krijg ik niet weg.
Ik weet dat ik er flink wat energie door krijg, maar ik weet ook dat ik er ’s morgens op sapdagen vooral veel last van heb.
Ik ben dan licht in mn hoofd, draaierig, heb knallende hoofdpijn, mijn hart klopt dan als en gek en het zweet gutst van mn lichaam.
Trillend neem ik dan mijn eerste sapje en na een paar vervelende minuten verdwijnt het rotgevoel vanzelf.

Dit keer wil ik het goed aanpakken en kijk dan ook ontzettend uit naar de kennismaking  met de sapjes van Juizs.

Reset

Ik voel dat het nodig is. Ik ben het afgelopen jaar ontzettend veel afgevallen en heb mezelf allerlei nieuwe, gezonde gewoontes eigen gemaakt, maar op het gebied van voeding is de klad er weer aardig ingekomen. Ik weet dat ik veel te veel calorieën tot me neem. Ondanks het vele sporten ligt mijn calorieverbruik veel lager dan de inname. De suikerverslaving ligt weer op de loer en ik weet, als ik zo doorga  ben ik in no-time weer terug bij af.
De zin in het maken van gezonde voedingskeuzes is ver te zoeken en de drang naar ongezond eten neemt toe! Tijd voor actie!
Ik heb even een boost nodig. Een soort startschot. Een reset. Terug naar mn verstand, zo voel ik het.

Ik kies voor een 5-daagse detox sapkuur all-in. Dit betekent  5 dagen lang alleen maar sappen. Ik kan ook kiezen voor een ‘till-dinner’-versie, maar áls ik het doe, dan ga ik ook all the way, dus let’s go!

Starten met de Detox

Na de bestelling wordt een voedingsadvies-call ingepland met de oprichtster van Juizs, Syliva. Zij is orthomoleculair voedingsdeskundige.
Voorafgaand aan de call vul ik een vragenlijst in en aan de hand daarvan begint de coaching. Na een zeer uitgebreide uitleg over de kuur bespreken we mijn vervelende ervaringen tijdens vorige sappenkuren. Zij adviseert op mijn afbouwdagen iets aan te passen. Ik schrap de koolhydraten wat eerder en eet al geen tussendoortjes meer vanaf de eerste afbouwdag.
Ik volg de voorbeeldmenu’s uit de meegeleverde folder voor de 3 afbouwdagen en ik voel me gelijk gefocust. Superfijn dat ik aan de hand meegenomen word in deze week! Via het whatsapp-nummer stel ik wat vragen over de houdbaarheid van de flesjes en ik krijg direct antwoord. Goed geregeld!

En dan breken de 5 sapdagen aan. Iedere 2 uur drink ik een sapje of een shotje volgens het Juizs-schema.

Op oneven sapdagen volg ik de ‘Green-days’ en op oneven sapdagen de ‘Mild days’.
Ik ben een slechte drinker. Mijn maag draait direct om bij het drinken van vloeistoffen die mij niet aan staan. De ‘Green-day-sapjes’ vallen mij dan ook niet mee. Maar, bij het dichthouden van mijn neus tijdens het drinken, verloopt dit prima. De nasmaak vind ik niet geweldig, maargoed.. hoe lang heb ik daar nou last van? Een halve minuut? Klaar alweer.
De ‘Mild-day’ sapjes kan ik gewoon drinken zonder fratsen uit te halen. Ze zijn gewoon lekker, gezoet met fruitsappen, heerlijk.

Op de ochtenden van dag 2 en 3 word ik wat huiverig wakker, want dit zijn voor mij altijd de dagen dat ik me ’s morgens beroerd voel, maar ik merk helemaal niets van dit alles! Tijdens de sapdagen valt ook een ‘Miracle-Morning-Experiment’ waarbij ik samen met nog 25 volgers om 5.00 uur opsta. In combinatie met de sappenkuur zag ik hier van tevoren ietwat tegenop, maar ik merk dat ik juist bruis van de energie. Die vroege wekker houdt mij niet tegen om mij superfit te voelen! Precies die spirit waar ik naar zocht!

De 5 sapdagen bevallen me uiteindelijk supergoed. Na dag 5 denk ik zelfs dat ik ‘m best nog had door kunnen trekken naar 7 sapdagen. Misschien voor een volgende keer?

Opbouwen

De opbouwdagen zijn een feestje. Ik heb de hele week kunnen nadenken over de maaltijden die ik straks weer wil gaan inplannen. Ik heb weer zin in salades, groente, nieuwe recepten etc. Het is iets waar ik ontzettend blij van word, maar de motivatie ervoor was ik even kwijt geraakt. It’s back! Ik plan mn week helemaal vooruit.

Ik wil het Juizs-opbouw-schema aanhouden voor dag 1. Het eerste dat ik eet na 5 sapdagen is een appel. Ik maak de groentesoep uit de folder voor de lunch. Ik ben vervolgens zó vervuld, dat ik de salade die ik voor de avond had gepland, oversla. Niet zoals Juizs het had voorgeschreven, en dat merk ik de volgende dag direct. Op opbouwdag 2 word ik trillend, duizelig en zwetend wakker. Stom van me. Na een glas lauwwarm citroenwater en een speltcracker ben ik weer de oude. Dit is een wijze les. Eet niet te weinig!
De rest van de opbouwdagen hou ik me aan het schema en ik voel me geweldig!

Resultaat


Ik ben 4 kilo lichter, maar ik ben voor mijn gevoel vooral compleet gereset! Precies wat mijn doel was van deze kuur!
Ik kan weer zó uitkijken naar de volgende gezonde maaltijd, ik waardeer iedere smaak nu zoveel meer!
Ik heb zin om mijn gezonde eetpatroon weer op te pakken!
Blij dat ik deze keuze heb gemaakt! Ik ervaar deze Detox als een kickstart naar ‘weer lekker in mn vel zitten’.

37 kilo afvallen in een half jaar; Hoe deed ik dat?

“Wat heb jij gedaan!?” is de vraag die mij tegenwoordig veelvuldig om m’n oren vliegt.
Via Social Media kanalen en in levende lijve, waar ik ook kom en zelfs van mensen die ik niet persoonlijk ken krijg ik via via de vraag HOE ik nou al die kilo’s kwijt ben geraakt.
In principe is het antwoord kort. Veeeeel bewegen en minder eten!
Soms voeg ik daar nog aan toe dat de combinatie Fitbit & Planning het roer om heeft gegooid.
“Ja maar wat doe je dan precies?” “Hoe vaak loop je dan en hoe lang?” “Wat eet je dan wél?” “En welke tijden hou je dan aan?” “Geen alcohol?” “In hoeveel tijd was je dit gewicht nou kwijt?” “Ga je nou gewoon nog dóór?!” “Je bent nu toch wel genoeg afgevallen?” “En nu zo houden he!”


Situatie

Het is 5 mei 2020 en ik zit al ruim een maand werkloos thuis. Ik weet al een tijd dat deze periode eraan zit te komen en ik heb me dan ook voorgenomen om me in deze periode op mezelf te focussen.
Een cursusje hier en daar, een paar dagen alleen op vakantie, uitvogelen wat voor volgende baan ik wil, het sporten oppakken, gezond eten, afvallen, op tijd naar bed, het gehele huishouden eens goed op orde brengen, voorjaarsschoonmaak houden, je kent het wel.
De plannen lopen deze weken echter anders, want de kinderen (en man) zijn ineens fulltime thuis, de sportscholen zijn dicht en.. en.. De coronacrisis wordt eigenlijk mijn zoveelste smoes om mijn plannen niet uit te voeren.
Er wordt heel veel geklaagd en gemopperd in deze rare onzekere tijd. Ik merk dat ik word meegesleurd in negatieve sferen en het denken in problemen en beperkingen. Bah, dit is NIET hoe ik zelf in elkaar zit. Ik besluit daarom om me bewust te focussen op de fijne dingen des levens, die zijn er genoeg! We hoeven niets. Geen wekker voor werk of school, de kinderen hoeven niet naar trainingen en wedstrijden. Geen bezoekjes of speelafspraken. We hebben geen verplichtingen, we hebben TIJD! Wanneer in het leven krijg je zó’n kans om veel tijd met je gezin door te brengen, zonder afleiding of tijdsdruk. Ik geniet met volle teugen. En gek genoeg voel ik me middenin deze coronacrisis al heel snel gelukkiger dan ooit tevoren! Er ontstaat een soort ‘gevoel van ruimte’ in m’n hoofd.
Tijd om door te pakken!

DE KNOP OM

Ik laat me via social media al jarenlang graag inspireren over gezondheid, voeding, sport, etc. Geïnspireerd raak ik er zeker van, maar een vervolg krijgt het al een hele tijd niet meer.
Ik zie een story voorbij komen van een IG-influencer die de Fitbit Inspire HR aanprijst. Het is een wat oudere, simpele versie, maar voldoet aan alles wat ik nodig denk te hebben. Zij is enthousiast over de fitbit-community waar je vrienden kan toevoegen en zo kun je elkaar dan aanmoedigen om je doelen (bv 10000 stappen per dag) te behalen. En ze doet een oproep om fitbit-vrienden te worden. Dat lijkt mij nou een goed idee! Wij kennen elkaar verder toch niet, dus ik hoef me voor niemand te schamen. Ik bestel ‘m voor € 89,- en de volgende dag wordt ie al bezorgd. Oei.. daar had ik eigenlijk niet op gerekend. Maargoed.. dat bedrag heb ik natuurlijk niet voor niks neergeteld, dus hup, installeren dat ding. De stappenteller vind ik interessant, die functie wil ik direct uitproberen. We gaan lunchwandelen, kids mee, een uurtje rustig wandelen in het bos. ’s Avonds zit ik op de bank en geeft mijn fitbit 8000 stappen aan. Laat ik mijn 10.000 stappenplan nou maar meteen in de praktijk brengen!  Ik trek mn slippers aan en loop nog een rondje door het park om de hoek.
En zo wordt 6 mei ongepland de omslag van mijn levensstijl!
Ik lees ergens een interview met Twan Huys. Sinds hij niet meer op tv is, is hij fervent wandelaar geworden. Hij geniet daar intens van en schreef er zelfs een boek over. Ik denk er eens over na. Wandelaar… daar heb ik in principe nu álle tijd voor! Ik word wandelaar!
De slippers verruil ik voor mn hardloopschoenen uit een hardloopcarriere van 4 jaar geleden en vanaf deze dag wandel ik 3 weken lang ‘s morgens 4 kilometer en ‘s avonds ongeveer 3 kilometer. Ik merk dat ik het rondje steeds iets sneller loop. In de fitbit-app zie ik de conditie-lijn direct omhoog schieten. Dit motiveert! Zelfs mijn hartslag daalt!
Ook ontdek ik de podcast-app. Ook dit is voor mij lifechanging! Ik geniet zó van de verhalen, dat ik eigenlijk helemaal niet in de gaten heb hoe lang- en ver ik loop! De afstanden worden steeds langer, het wandelen verandert in ‘snelwandelen’. Zodra ik wakker word, trek ik mijn sportkleding aan en kan ik niet wáchten om de verhalen verder te beluisteren tijdens het lopen in het bos. Het bos ligt op zo’n 8 minuten rij-afstand, alwaar ik niemand ken. Terwijl iedereen in ons dorp elkaar kent, kan ik zo genieten van de anonimiteit op de vele paden in het bos. Ik heb mijn plekje daar helemaal gevonden. De verhalen-podcasts wissel ik af met inspirerende podcasts waarin aandacht wordt besteed aan gezondheid, een positieve mindset of eetstoornissen. Ik pik er zóveel van op!
Na 3 weken ben ik 5,2 kilo afgevallen en helemaal happy met mijn nieuwe actieve gewoontes.
Ik besluit om het hardlopen weer op te pakken. Ik weet dat ik het kan, want het is me al eerder gelukt.  Zoals destijds, start ik met les 1 van  het 5km-loopschema van ‘Hardlopen met Evy’. Een training van 20 minuten. 1 minuut en 2 minuten joggen worden afgewisseld met 1 minuut en 2 minuten wandelen. Een hel. Maar ik red het (nét). Vanaf deze dag verruil ik mijn ochtendloop om de dag voor een hardlooptraining van Evy. De conditie stijgt nog verder omhoog, en de hartslag daalt verder! Na het 5km-loopschema volg ik de 7,5km, de 10km en rond ik het 10miles (16,1km) schema een half jaar later alweer bijna af!
Ik kan dus wel zeggen: “Fitbit changed my life”!
10.000 stappen per dag worden er al snel 15.000 en daarna minimaal 20.000 stappen per dag! En dat met zoveel plezier. Ik ben een (dunne) wandelaar geworden! 

VOEDING

Ik pas als vanzelfsprekend mijn voeding meteen aan! Daar kijk ik eerlijk gezegd zelf erg van op, maar blijkbaar doen de resultaten van de fitbit dit met me. Zonde om na dat avondloopje alsnog naar iets ongezonds te grijpen! Daar heb ik nét een half uur tijd in gestoken!
Ik heb al vaak gehoord over Intermittent Fasting. Mijn man heeft er net een boek over gelezen (dr Ludidi). Hij is er enthousiast over, dus ik besluit dit toe te gaan passen. Bevalt me goed! Buiten de gezondheidsvoordelen die intermittent fasting met zich mee zou brengen, vind ik ‘de tijd’ die ‘s morgens overblijft heerlijk! Het lijkt niets, maar in plaats van het hele ontbijtritueel, heb ik in deze tijd al een flinke wandeling gemaakt of bijvoorbeeld de boodschappen al gedaan. Het geeft me zo’n ‘vrij’ gevoel! Ik eet tussen 13.00 en 19.00 uur.
Om de dag lunch ik met kwark, fruit, granola, noten en honing en dan ‘s avonds een normale warme maaltijd. De andere dag lunch ik koolhydraatrijk (bijvoorbeeld met brood of crackers) en op die dagen hou ik de koolhydraten in de avond wat lager (maaltijdsoep, maaltijdsalade, of een koolhydraatarme maaltijd). Ik hou de verhoudingen aardig in balans naar mijn eigen idee.

PLANNING

Op zondag plan ik de hele week vooruit. In mijn iPhone-agenda noteer ik bovenaan de dag wat de lunch, het diner en eventuele snacks worden. (Mijn kinderen eten elke dag ‘Hollandse pot’, dus ook deze planning schrijf ik uit). Ook boodschappenlijstjes plan ik in de notities van mijn telefoon. Zo zorg ik ervoor dat ik op maandag al alles in huis heb voor de komende 3 dagen. Ik hoef in feite pas donderdag weer boodschappen te doen. Het lijstje voor die donderdag staat ook al voor 90% compleet in mijn telefoon. Handige bijkomstigheid is dat ik mijn man heb gekoppeld aan deze agenda en notities, zodat ook hij ziet wat de planning is en welke boodschappen er eventueel nog gedaan moeten worden. Het klinkt heel simpel, maar het feit dat ik niet meer hoef na te denken wat we die dag gaan eten en wat ik daarvoor nog moet doen geeft zó’n rust in mijn hoofd. Alle tijd, energie (en vooral onrust) die dat mij normaal gesproken kost, heb ik nu over! 
Ook mijn sportplanning wordt vastgelegd. Aan het begin van de week bedenk ik voor iedere dag op welke momenten ik kan/wil sporten. Meestal is dit ‘s morgens vroeg voordat de kinderen wakker worden en nog een later moment op de dag. Doordat de agenda is gekoppeld aan die van mijn man, ziet hij ook wanneer ik er wel- en niet ben. We zien dit dan ook echt als een ‘afspraak’, die niet wordt afgezegd. Als je moet werken, ga je ook niet als je geen zin hebt of als het regent. Zo zie ik de sportafspraken ook.

IN DE PRAKTIJK

Ik hou van (makkelijk, simpel en snel) koken en ook van struinen naar recepten op Instagram. Ik volg een héleboel ‘recepten-accounts’. Tip: Zodra ik een geschikt recept tegenkom, sla ik deze op in een verzameling (bv lunch, diner, snacks, lekkers). Dit is een functie binnen Instagram. Vervolgens plan ik dit gerecht direct in in mijn agenda! Zo heb ik soms voor 4 weken al gerechten vooruit gepland (en hoeft dat zondagavond-plan-moment niet zo lang te duren). Natuurlijk wijzigt er later hier en daar nog iets, maar dan verschuif ik dat idee naar een volgende dag.
Wat ik in deze tijd ook leer, is gebruik te maken van de vriezer! Het blijkt dat werkelijk álles in te vriezen valt, zelfs ovenschotels! Dat deed ik eerder nooit. Als het de moeite waard was, gaf ik het weg aan anderen, maar anders gooide ik het weg. Ik noem het nu mijn winstpakker! Heb ik iets over van een maaltijd, schuif ik dat in een 1 persoons zakje of bakje, schrijf ik erop wat erin zit, en húp het gaat de vriezer in! Ik plan dit gerecht ook weer meteen in mn agenda! Vaak op bijvoorbeeld een werk- of sportdag waarvan ik al weet dat we druk zullen zijn of laat thuis.
Ik herontdek Marley Spoon. Een biologische, duurzame maaltijdbox waar ik wekelijks  voor 3 dagen maaltijden bestel. De box wordt bij ons op dinsdag bezorgd, voorzien van alle benodigde ingrediënten. Ik vind het een geweldig concept! Drie dagen niet nadenken, maar lekker koken en genieten van gerechten die je normaal gesproken niet zo snel zou eten. Ideaal! Mijn man is niet zo experimenteel aangelegd, dus vaak hou ik een portie over die ik dan weer invries en inplan voor een makkelijke dag. 

GELUK(T)

Na 6 maanden ben ik 37 kilo kwijt. Ik ben in al die tijd maar een enkele keer afgeweken van mijn plan. Door het heerlijke eten heb ik totaal geen behoefte gehad aan ongezonde uitbarstingen. Op een paar feestjes na heb ik een half jaar lang geen alcohol gedronken, en ook niet gemist! Halleluja wat een verademing om elke dag fit en fris op te staan en zin te hebben in de dag! Wat een geluk! Wat ben ik blij dat ik de situatie die 2020 met zich meebracht, heb omgezet naar het weten te behalen van gestelde doelen. In kleine stapjes heb ik gewerkt naar een hoger doel.
Mijn conditie ging van ‘Zwak’ naar ‘Redelijk’ naar ‘Gemiddeld’ naar ‘Goed’ naar ‘Heel goed’ en is bijna in het vakje ‘Uitstekend’ terecht gekomen. Ik loop nog maar 1x per dag, want het andere sportmoment beleef ik sinds 2 maanden in de sportschool. Ook daar heb ik sinds jaren weer helemaal mijn draai gevonden. ‘Het nieuwe Netflixen’ heb ik daar ontdekt. De ene serie na de andere serie verslind ik terwijl ik 60 minuten lang liters sta te zweten. WIN WIN!
Ook heb ik intussen een nieuwe baan gevonden. Mijn vrijheid van de afgelopen tijd is nu wat beperkter, maar planning zorgt ervoor dat er niets aan mijn sportmomenten verandert! Ik begin de dag vaak al om 6.00 uur in de sportschool en ik vind het heerlijk om na het werk nog even snel een uurtje mee te pakken.

DELEN

Natuurlijk ben ik zelf heel erg enthousiast over dit avontuur. Ik deel mijn ervaringen hierover dan ook al een tijd via een nieuw account op Instagram: @fitscarina Voor mezelf, als stok achter de deur, maar ook voor anderen. De meeste motivatie haal ik tenslotte zelf ook uit inspirerende Instagramaccounts!

En nu is het klaar!

Toen ik vorig jaar mijn afvalreis begon met het zetten van minimaal 10.000 stappen per dag, veranderde mijn eetpatroon als vanzelf.

“Nu ik die 10.000 stappen heb gezet, is het toch zonde om daarna met een zak chips op de bank te ploffen?!”

Ik moet eerlijk zeggen.. toen ik de Challenge van deze maand opzette, ging ik er vanuit dat mijn eetpatroon weer als vanzelf zou mee-veranderen, net zoals dat vorig jaar gebeurde.

Mijn planning was goed hoor. Voorafgaand aan de Mei-Challenge deed ik een sappenkuur voor een complete reset. Daarna volgden wat opbouwdagen en ik voelde me topfit!
Aansluitend pakte ik het Intermittent Fasten weer op en ik begon met de interessante workshop van MrsQualitytime over Volume-eten (vertel ik zo meer over).

En toch he.. het werd Moederdag en mijn kinderen dekten de ontbijttafel. Ach.. dan ontbijt ik alleen vandaag.
’s Middags taart bij mijn schoonmoeder. Ach.. ook voor haar is het moederdag.
Daarna werd er bij mijn eigen moeder ook taart geserveerd. Ach.. ook hier is het moederdag.
En zo viel ik weer terug op de ‘het-is-nu-toch-al-verpest-‘smoes en gebruikte ik die de afgelopen maand wel vaker.

Kortom.. mijn doel voor deze maand was om minimaal 3 kilo af te vallen. Dat zijn er +3 geworden!

Als je heel snel 37 kilo kwijt bent geraakt, is de druk eraf. De nood is niet meer zo hoog, en zo heb ik de touwtjes gemakkelijk weer laten vieren.
En nu is het klaar, want als ik zo doorga kan ik na de zomer weer opnieuw beginnen!

Met het opzetten van de Juni-Challenge (4% vermindering van lichaamsgewicht) neem ik me voor om me veel meer te richten op voeding.
En daarom ga ik me ook heel serieus bezighouden met de workshop ‘Eet je VOL(ume)’ van MrsQualitytime!

Zij werd de fitste versie van zichzelf en was op zoek naar iets dat op de lange termijn vol te houden is.
Geen quick fix, maar een duurzame leefstijl!
Geen rommelende maag, trek en de hele dag denken aan eten (herkenbaar!), maar creatief worden om toch die volle maag te krijgen.
En dat wil ik!
Slim met mijn calorieën omgaan en nog steeds heerlijk en gevarieerd eten!
Jill van Mrs Qualitytime heeft dit allemaal verwerkt in een online workshop van 5 modules waarin je stap voor stap wordt meegenomen.
Inclusief opdrachten en recepten om het per module meteen in de praktijk te brengen!

Lijkt me fantastisch (en precies wat ik nodig heb).

Wil jij dit ook?

De workshop ‘Eet je VOL(ume)’  is € 27,- maar met de code: Fitscarina ontvang je 10% kassakorting!

#samenwerking #collab